perjantai 22. syyskuuta 2017

Asuntolaelämää

Asuntolaelämää on nyt mun osalta takana sellainen vähän reilu kuukausi ja nyt on varmaankin sopiva aika vähän kertoa mun elämästä siellä ja muutenkin vähän erilaisista käytänteistä. Sainkin elokuun puolessavälissä kommenttia yhteen postaukseen, että olisi mielenkiintoista lukea mun omia kokemuksia asuntolassa asumisesta. Tässäpä siis yksi teidän toivepostauksista! :-)

Jos vaikka aloitetaan siitä, että miltä musta tuntui muuttaa asuntolaan asumaan. Jos totta puhutaan, mua jännitti tosi paljon ja pelkäsin, että en tule ikinä sopeutumaan sinne tai tutustumaan muihin ihmisiin. Kuinka väärässä olinkaan. Ensimmäisellä viikolla me tosin suurimmaksi osaksi oltiin vaan omissa huoneissamme ihan hiljaa, mutta toisella viikolla alettiin pelaamaan lauta- ja korttipelejä yhdessä ja sitä kautta siihen porukkaan pääsi mukaan.
Untitled
Ihmisiin tutustumista on edesauttanut myös se, että jokaisen viikon keskiviikkona meillä on ollut ns. tutustumisiltoja. Ensimmäisenä keskiviikkona paikalla oli vain meidän opiston opiskelijoita. Toisena keskiviikkona päästiin tutustumaan raviopistolaisiin, kolmantena keskiviikkona päästiin tutustumaan musiikkilukiolaisiin ja nyt tämän viikon keskiviikkona kaikista kouluista oli opiskelijoita paikalla. Tutustumisilloissa ollaan siis mm. pelattu norsupalloa, syöty hyvin (ehkä vähän liiankin hyvin), leikitty ja yksinkertaisesi ihan vain juteltu.

Eli toisinsanoen pienen alkujännityksen haihduttua pois, oon todellakin viihtynyt tuolla todella hyvin. Tuntuukin ihan oudolta ajatella, että viikon päästä muutan takaisin kotiin kahdeksitoista viikoksi työharjoittelun sekä joululoman takia. Viikot kuluu tuolla todella nopeasti ja on niin hullua ajatella, että oon ollut tuolla jo pian puolitoista kuukautta. Melkeinpä jo odotan sitä, että on tammikuu ja me mennään takaisin tuonne. Jotkut pitää mua varmaan ihan hulluna, hahah :-D
Untitled

Untitled
Käytännön jutuista siis sen verran, että tuossa meidän käytävällä on neljä huonetta, jossa jokaisessa on kaksi sänkyä. Viereisellä käytävällä on kymmenen kahden hengen huonetta, mutta niissä kaikissa ei ole edes asukkaita. Koska meitä opistolla asuvia on niin vähän, me saatiin jokainen oma kahden hengen huone. Normaalisti kaikki huoneet laitettaisiin täyteen. Jokaisessa huoneessa on kaksi sänkyä, kaksi kaapistoa sekä lavuaari + peili. Lakanat piti tietysti tuoda itse, mutta peitto ja tyyny on opiston puolesta. Halusin kuitenkin ottaa oman peiton ja tyynyn mukaan, koska mun peitto on niin pehmeä ja oma tyyny mulla pitää olla sen takia, että muuten mulle tulee helposti niskat kipeiksi.

Verhot huoneessa oli ihan opiston puolesta, mutta maton mä vein kotoa tuonne. Matto tuo ihmeen paljon viihtyisyyttä tuonne huoneeseen. Lisäksi lattiat on tuolla huoneessa aika usein kylmät, joten ei tarvitse ainakaan paljaalle lattialle astua. Kuten yllä olevasta kuvasta näette, mun huoneessa on myös lisäpatteri normaaleiden pattereiden lisäksi. Toisella viikolla tuolla oleminen kävi niin sietämättömäksi kylmyyden takia (jouduin nukkumaan yöllä peiton, viltin ja paksun hupparin kanssa, eikä muuten ollut yhtään liikaa!), että me mentiin sanomaan meidän luokanvalvojalle asiasta ja heti seuraavana päivänä me kaikki saatiin lisäpatterit meidän huoneisiin. Ei muuten oo enää kylmä.
Untitled

Untitled
Niinkuin oon tainnut jo pariin kertaan sanoa, meillä on siis yhteinen keittiö ja suihku samalla käytävällä asuvien kanssa. Ruuan suhteen ollaan tehty sillä lailla että kaikki on vuorotellen ostaneet vähän kaikkea ja sitten jokainen saa syödä ja juoda kaikkea mitä kaapista löytyy. Harvemmin meidän kuitenkaan tarvii mitään ns. "suurta" ruokaa ostaa, kun saadaan kaksi kertaa päivässä lämmin ruoka opistolla. Ensimmäisen kerran yhdentoista maissa ja toisen kerran puoli neljän aikaan. Leipää, juustoa, makkaraa ja maitoa meidän kaapeista tosin löytyy kyllä aina. Ja usein pöydässä on myös sipsiä, niinkuin kuvasta näkyy :-D

Meidän keittiössä on kyllä ihan täydet mahdollisuudet ruuan laittamiseen, koska sieltä löytyy hella, uuni, pari kattilaa ja paistinpannu. Ne on kuitenkin jäänyt aika vähälle käytölle. Meiltä löytyy myös kahvin- ja vedenkeitin. Ollaan ahkeria kahvinjuojia kaikki, joten kahvinkeitin on useasti päivässä päällä. Keittiön kaapeista löytyy lautasia, laseja, mukeja, haarukoita, veitsiä ja lusikoita joten omia astioita ei todellakaan tarvitse, vaikka otin pari muumi astiaa kotoa mukaan.
Untitled
Opiston järjestyssäännöissä lukee, että asuntoloilla on hiljaisuus klo 22.30-7.00 mutta eipä sitä oikeastaan kukaan noudata. Ollaan myöhimmillään pelattu ja kuunneltu musiikkia johonkin kahteen asti yöllä, eikä kukaan ole valittanut meille siitä. Aina silloin tällöin vartija käy myös kierroksella sekä rakennuksen ulkopuolella että sisäpuolella ja ollaan nähtykin se pari kertaa.

Asuminen tuolla maksaa 70€ vuodessa (tiedän, erittäin halpaa!) ja tuo summa sisältää myös opetuksen, aamupalan, päivällisen sekä lounaan. Eikä tässä vielä kaikki: tuon 70€ saa takaisin vuoden lopussa, jos huone on moitteettomassa kunnossa. Tästä päästäänkin kätevästi seuraavaan asiaan: meillä on pakollinen siivouspäivä torstaisin. Silloin jokainen imuroi ja moppaa oman huoneensa sekä pyyhkii pölyt. Yhteisten tilojen kanssa ollaan tehty niin, että ollaan vuoroteltu joka viikko että kuka siivoaa minkäkin huoneen. Roskat pitää viedä huoneesta sinä päivänä kun lähtee opistolta pois, eli mun tapauksessa yleensä perjantaisin. En oikein osaa sanoa että kuinka tarkasti tuota puhtautta valvotaan. Ainakaan huoneisiin ei kurkita, mutta yhteisten tilojen kanssa saattaa olla eri tavalla.
Untitled
Huhhuh, johan tähän postaukseen tulikin tekstiä ja silti musta tuntuu, että unohdin jotain tärkeää :-D Jos teille jäi jotain kysymyksiä asuntolassa asumiseen liittyen ja johon ette saaneet vastausta tässä postauksessa, vastaan niihin enemmän kuin mielelläni kommenteisssa! Nyt mun ajatukset alkaa sen verran harhailemaan, että taidan kattoa tämän viikon Vain elämää jakson Ruudusta ja sen jälkeen mennä nukkumaan.

Oletteko te koskaan asuneet asuntolassa tai asutteko tällä hetkellä? Aivan mahtavaa viikonloppua kaikille!

-Sofia

22 kommenttia:

  1. Onpa tosi erilaista asuntolaelämää kun meillä! Hommaa ei oikein vahdita, ollaan siellä viikonloput ja kaikki. Huoneet on kaikilla omat, samoin kuin kylppärit. Keittiön jaan neljän muun ihmisen kanssa. Mut toi sosiaalisoituminen ja ihmisiin tutustuminen kuulostaa kyllä tutulta :) niin ja hintakin on ihan eri luokkaa, itse pulitan kämpästäni 600€/kk... :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oho, kuulostaapa tosiaankin erilaiselta! :D Mua ensin harmitti tosi paljon, että vessat ja suihkut on yhteisiä muiden kanssa, mutta toisaalta eipä se haittaa, kun oon meidän käytävältä ainut, joka käy vasta aamulla suihkussa :D Onpas kallista toi asuminen siellä! Mun kaverikin joutuu maksamaan 500€/kk omasta asuntolahuoneestaan.

      Poista
  2. Olipas kiva postaus! Mulle asuntolaelämä on täysin vieras juttu, joten kiva lukea millaista se on :)

    VastaaPoista
  3. Tosi hyvin tehty koko postaus! Hyvin kuulostaa toimivan tuo teidän yhteiselämä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Sini! :) Oon tosi tyytyväinen siihen, että sain noin kivoja kämppiksiä tuonne :)

      Poista
  4. Hyvin toteutettu postaus :D Ihanan monipuolisesti kerroit kaikseta. Asuntolaelämä kuulostaa sun kohdalla tosi rennolta ja mukavalta. Muistan ku puhuin äidin kanssa omilleen muuttamisesta ja hän ehdotti asuntolaan muuttamista. Itse nyrpistin hiukan nenää ajatukselle, sillä kammoksuin hiukan asumista tuntemattomien kanssa. Isosiskoni on asunut asuntolassa opiskelu aikoinaan ja kertonut paljon positiivisia asioita. Itse päädyin kuitenkin muuttamaan loppujen lopuksi vuokralle omaan asuntoon. Rahallisesti ehkä ei niin hyvä vaihtoehto, mutta muuten itselleni kyllä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) Muakin ensin kyllä vähän mietitytti ja epäilytti että onko asuntolassa asuminen ollenkaan mun juttu, mutta kyllä se arki siellä pikkuhiljaa alkoi rullaamaan sitten parin päivän jälkeen :D Kukaan mun tutuista ei oo asunut asuntolassa, joten mulla ei ollut ketään keneltä kysyä mitään asuntolassa asumisesta. Kaustisella ei oikein ole yhtään vapaita vuokra-asuntoja, joten asumisen suhteen ei oikein ollut muita vaihtoehtoja kuin tuo asuntola :D

      Poista
  5. Olipa mielenkiintoista luettavaa ja nähdä kuvia missä olet asustellut. Tavallaan kurjaa, että nyt kun olet niin hyvin kotiutunut ja päässyt juttuun kiinni, saanut ystäviä, tulee pitkä asumistauko. Ymmärrän hyvin, että on haikeaa lähteä työharjoitteluun, parhaimmassa tapauksessa asuntolasuminen on varmaan ihan mahtavan yhteisöllistä.

    Täällä omakotitalossa asustellaan ja koskaan en ole asunut kaverin kanssa, eli muutin kotoa yksin asumaan.

    Ihanaa viikonloppua Sofia <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) Tuntuu kyllä vähän haikealta tulevan viikon jälkeen jäädä kotiin, koska kaikki, joihin oon tuolla tutustunut, asuu ympäri Suomea :/ Eli tässä todellakin tulee yli kymmenen viikon tauko, ettei nähdä toisiamme ollenkaan. Hassua miten nopeasti mieli muuttuu, kun elokuun puolessavälissä odotin innolla työharjoittelun alkua ja nyt olisin valmis lykkäämään sitä parilla viikolla eteenpäin :D

      Ajattelin vielä vuosi sitten tähän aikaan, että tuun lukion jälkeen muuttamaan yksin jonnekin asumaan, mutta niinpä senkin suhteen suunnitelmat muuttui :D

      Kivaa viikkoa sinne! ♥

      Poista
  6. Kuulostaa jopa ihan kivalta asuntolaelämältä! Oon aina ajatellut ettei sellanen olis yhtään mun juttu. :D hyvä postaus! 💜

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos rehellisiä ollaan, niin mäkin olin ensin tosi epäileväinen koko juttua kohtaan :D Mutta toi nopeasti tuolla asumiseen kyllä tottui! Kiitos Noora ♥

      Poista
  7. Tosi kiva postaus! Mä ite asun asuntolassa kolmatta, eli viimeistä vuotta. Meidän asuntola on sellanen missä on kahden tai kolmen hengen solukämppä. Mä asun tosin yksin sellasessa kahden hengen solukämpässä :D Kaikissa solukämpissä ihmisillä on omat huoneet ja sitten keittiö, vessa ja suihku on yhteiset tai no mitä siinä solussa asuvat käyttää. Maksaa 100e/3 vuotta. Siivouspäivä meillä on keskiviikkosin jonka jälkeen ohjaajat tulee tarkistaa ja kuittaamaan että on varmasti siivottu. Lisäks meiän asuntolassa on 24h valvonta. Hiljasuus on 22.00-6.00.

    Mites teidän asuntolassa, pitääkö teidän lähtee sieltä aina perjantaisin pois vai saatteko jäähä sinne koko vkpl? Meiän pitää lähtee ain perjantaisin pois sieltä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuulostaa kivalta asuntolaelämältä sullakin! :) Ei sullakaan mitenkään mahdottoman paljoa tuo asuminen siellä maksa! Jännää miten paljon eroavaisuuksia asuntoloissa on. Meidän lukion asuntolassa on tosi kehno valvonta, mikä on mun mielestä ihmeellistä, kun suurin osa siellä asuvista on kuitenkin vielä alaikäisiä :D

      Tosiaan, tuosta unohdin kokonaan mainita itse varsinaisessa tekstissä! Me saadaan olla siellä myös viikonloppuja, jos halutaan, kunhan kirjoitetaan meidän nimet ilmoitustaululla olevaan nimilistaan. Meidän luokanvalvoja sitten allekirjoittaa tuon listan ja allekirjoituksen myötä sinne saa jäädä :D

      Poista
  8. Onpas kyllä tosiaan halpaa! Vähän eri hintaluokka täällä briteissä :D mutta toi asuntolaelämä on varmasti tosi ihana ja opettavakin kokemus, nauti! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, yllätyin itsekin kuinka halpaa tuo on! :D Luulin jopa aluksi, että ymmärsin koko maksu jutun väärin, mutta en ymmärtänyt. Aion ehdottomasti nauttia! :D

      Poista
  9. En oo koskaan asunut asuntolassa(koska oon ollut niin vanha, kun muutin porukoilta pois, aikalailla suoraan omaan kämppään), mutta mä luulen,että sopeutuisin hyvin siihen. Tosi kiva,että teillä on kaikilla kuitenkin omat huoneet, kun tilaa on. Oon iloinen,että saitte lisäpatterit, kun ei kylmässä oo kiva olla! :(

    Ihanaa viikkoa! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mullakin oli aluksi suunnitelmissa, että muuttaisin suoraan omaan kämppään, mutta noh, ei mennyt kaikki niinkuin suunnitelmissa, mutta ei se kyllä haittaa ollenkaan! :D Ei tuolla kyllä pärjää ilman lisäpattereita, koska noissa varsinaisissa pattereissa on jotakin vikaa ja ne ei lämmitä huoneita kunnolla. Kivaa viikkoa myös sulle ♥

      Poista
  10. Mulle tuo oma huone olis nimen omaan pakollinen, kämppis ei olis ollenkaan mun juttu! :) Oon vähän katellinen tuosta vuoden vuokrasta! Oispa yksiössäkin noin halpaa! :D Tää oli oikeesti kiva postaus, mä kun en oo koskaan asuntolassa asunut enkä myöskään kämppiksen kanssa, niin tästä sai paljon irti! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, ei kämppis oikein munkaan juttu olisi :D Pystyy olemaan ihan rauhassa silloin kun haluaa ja pidemmän päälle olisi ehkä vähän raskastakin, jos joku olisi samassa huoneessa vuorokauden ympäri. Hahah, täytyy kyllä myöntää, että en yhtään odota sitä aikaa kun tuolta pitää muuttaa omaan kämppään asumaan tuon halvan hinnan takia :D Jes, hyvä että tästä postauksesta sai jotakin irti! :)

      Poista
  11. Mielenkiintoinen postaus! :) Mä en oo koskaan asunut muiden kuin perheen ja miehen kanssa, tuommoinen ei varmaankaan kyllä sopis mulle :D Tai en tiedä kun en ole kokeillut, mutta jotenkin tykkään niin paljon siitä omasta rauhasta ja kun saa olla omaitsensä. Mutta oli kuitenkin kiva lukea enemmän tästä aiheesta kun on kuitenkin mulle vieras asia :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Niina! :) Mäkin ajattelin ensin, että ei ole ollenkaan mun juttu tämä, mutta kuinkas kävikään :D Onneksi tuolla saa kuitenkin oman huoneen oven lukkoon, joten tarvittaessa siellä saa kyllä sitä omaakin aikaa ja tilaa. Oon ollut nyt vajaan viikon pois Kaustiselta ja kaipaan jo nyt sinne takaisin :D

      Poista