sunnuntai 22. huhtikuuta 2018

Mitä olen oppinut bloggaajana?

Niin, mitä olen oppinut bloggaajana näiden kuuden vuoden aikana, joina oon blogia kirjoittanut? Ainakin sen, että kannattaa kirjoittaa vain sellaisista asioista, jotka sua itseä kiinnostavat. Joskus oon itsekin sortunut siihen, että oon kirjoittanut jostakin aiheesta, joka on sillä hetkellä pinnalla, mutta josta en ole itse ollut juuri ollenkaan kiinnostunut, enkä ole tutustunut aiheeseen sen syvällisemmin. Muistan kuinka sellaista postausta kirjoittaessani mun ajatukset harhailivat koko ajan pois aiheesta, eikä tekstin kirjoittamisesta meinannut tulla yhtään mitään. Kirjoitin kuitenkin jotakin, mikä meni osittain myös pois aiheesta ja lopputulos ei ollutkaan mitenkään hyvä. Onneksi tuota postausta ei ole enää kenenkään luettavissa, koska se on ylivoimaisesti mun blogihistorian huonoin postaus.
03
Lisäksi olen oppinut, että välillä kannattaa mennä myös oman mukavuusalueen ulkopuolellekin. Vaikka sua pelottaisi julkaista jokin vähän henkilökohtaisempi postaus, niin kannattaa ehdottomasti kirjoittaa ja julkaista se, koska sen postauksen myötä monet saavat varmasti vertaistukea ja tunteen siitä, että eivät ole yksin asian kanssa, mikä tahansa se sitten olikin. Jos postaus ei ole henkilökohtainen, mutta menet muuten mukavuusalueesi ulkopuolelle postausta kirjoittaessasi, niin postauksen julkaiseminen saa sut varmasti miettimään asiaa myös jostain toisesta näkökulmasta ja avartaa sun katsetta.
04
Tämä seuraava kohta on ehkä vähän klisee, mutta kannattaa kuunnella omaa sydäntä, eikä välittää muiden mielipiteistä. Silloin, kun aloitin mun ensimmäistä blogia, mietin ihan liikaa sitä, mitä uskallan sinne julkaista, koska pelkäsin että muut alkaisivat nauramaan mulle mun selän takana, kun postaan niin hölmöistä asioista. Siihen se ensimmäinen blogi sitten nuupahtikin. Toisen blogin myötä aloin pikkuhiljaa tajuamaan, että ei muiden mielipiteillä ole merkitystä. Tämän kolmannen blogin myötä oon tajunnut sen vielä entistä paremmin ja sen takia into tähän hommaan onkin pysynyt niin kauan nyt yllä, eikä loppua näytä tulevan vieläkään!
Untitled
Ei myöskään kannata ottaa stressiä bloggaamisesta. Mulle tämä on ainakin tosi rakas harrastus, josta en voisi edes kuvitella luopuvani just nyt. Välillä tulee toki hiljaisempia hetkiä blogissa sen hetkeisen elämäntilan vuoksi, mutta sitäkään ei kannata alkaa stressaamaan. Esimerkiksi mun tavoitteena on aina ollut saada 3-4 postausta viikon aikana ulos, mutta mun maailma ei kaadu siihen, jos tuo määrä ei toteudukaan. Nyt viimeisestä kahdesta kuukaudesta voikin huomata, että tuohon tavoitteeseen en ole päässyt, mutta se on mulle ihan fine.
Untitled
Yksi juttu, mistä oon tosi onnellinen on se, että oon oppinut olemaan välittämättä negatiivisista kommenteista. Rakentavaa kritiikkiä saa ja pitääkin toki antaa, mutta sellaisissa kommenteissa ei ole mitään rakentavaa, jossa vaan lytätään bloggaajaa maahan. Tähän blogiin en onneksi ole juurikaan saanut negatiivisia kommentteja, mutta edellisessä blogissa jouduin kohtaamaan tätä vähän enemmän. Aluksi se oli mulle maailmanloppu, mutta lopulta tajusin, että kommenttien sävy kertoo enemmän niiden kirjoittajasta kuin susta itsestä.
Untitled
Ja vielä viimeisimpänä, mutta ei vähäisimpänä, oon oppinut olemaan vertaamatta omaa blogiani muiden blogeihin. Siis faktahan on se, että tää maailma on täynnä toinen toistaan upeampia ja ihanempia blogeja, mutta kaikki blogit on oma uniikki itsensä. Välillä musta on tuntunut siltä, että mun blogi on maailman huonoin, enkä millään osaa kirjoittaa sellaisia postauksia kuin olin alunperin haaveillut tai varsinkaan yhtä hyviä kuin mitä muiden blogeissa on. Joskus oon jopa kadehtinut muita bloggaajia, koska heillä on niin upeat blogit. Nykyään käytänkin näitä blogeja inspiraation lähteenä itselle ja niin mun mielestä meidän kaikkien pitäisi!

Tuntuipas kivalta vaihteeksi kirjoittaa vähän pohdiskelevampaa tekstiä, kuin mitä yleensä. On niin jännä, että kirjoitan harvemmin mitään tämän tyylisiä postauksia ja silti nautin näiden kirjoittamisesta ihan mielettömän paljon. Pitäisi siis useammin ottaa itseään niskasta kiinni tämän asian suhteen :-D Upposko suhun tällainen vähän erilaisempi postaus? Entä mitä sä oot oppinut bloggaajana? Tämän postauksen myötä kivaa sunnuntaita kaikille ja toivottavasti sulle tulee mahtava viikko!

20 kommenttia:

  1. Hyviä ja samoja juttuja oot bongaillut kun mä! Positiivisella asenteella ja, kun uskoo itseensä niin jaksaa :-)

    http://www.nouw.com/emmikristiinan

    VastaaPoista
  2. Kiva postausidea! :) Musta tuntuu että noi samat jutut on tullut opittua tässä blogin aikana!

    VastaaPoista
  3. Tosi ihanasti toteutettu postaus!♥ Tällaista tekstiä oli mukava lukea ja oot niin hyvä kirjoittamaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon! Tää kommentti piristi ihanasti ♥

      Poista
  4. Voi että, aivan ihana postaus! ♥ Blogin pitäminen opettaa kyllä paljon, vaikka sitä ei välttämättä heti uskoisikaan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Roosa! ♥ Niinpä, toi on ihan totta. En olisi varmaan vielä esimerkiksi kolme vuotta sitten uskonut, että mitä kaikkea blogi onkaan opettanut mulle ja tuonut mun elämään tähän mennessä, vaikka blogia kirjoitinkin jo silloin :D

      Poista
  5. Postauksellesi voin sanoa vain kyllä! Samoja juttuja on tullut huomattua tässä abouttiarallaa neljän ja puolen vuoden aikana kun oon bloggaillut :3 Mua vähän stressaa oma blogi, vaikka oon siitä aina kaikille sanonut että älä ikinä missään nimessä stressaa blogin takia. On itellä vaan inspis niin alhaalla ja tuntuu ettei kuvia saa yhtään :D Jospa sitä nyt pian noustaan, ääh :D Eniwei olipa kiva lukaista teksti joka liittyy bloggaamiseen, nää on aina mielenkiintoisia ja itelläkin vähän mieli virkisty blogin suhteen kun luin tämän <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanaa kuulla, että mieli virkisty tämän postauksen myötä ♥ Mullakin on nyt ollut tässä vähän sellainen vaihe menossa, että haluaisi postata melkein koko ajan, mutta kuvia ei vain millään meinaa riittää :/ Eli motivaatiota bloggaamiseen on kyllä, mutta valokuvaamiseen ei oikein. Ei tosiaan kannata stressata, kyllä se into ja motivaatio sieltä taas pian löytyy! :)

      Poista
  6. Mä oon jo hetken pohtinut, että miksei sun postaukset nouse lainkaan mun bloggerin hallintapaneelin lukulistalle, mutta nythän mä sen huomasin! Sun blogi oli jostain syystä pompannut kokonaan pois mun lukulistoilta :o Lisäsin sen sinne nyt uudestaan, jotta pääsen tänne suoraan lukulistan kautta! Koska harvoin muita kautta blogeja luen :)
    Pakko myös tähän samaan hengenvetoon kehua, että sun blogi on jollain ihanalla tavalla todella aito! Tätä on aina ollut mukava ja jotenkin lämmin lukea :) Ainoa asia mikä mua "ärsyttää" on tuo kun kuvat ja teksti menee niin eri leveydellä, mutta tämähän on ihan pelkkä mielipide asia, eikä millään tavalla huononna sun blogia tai sen sisältöä :) Ulkoasu vaan saattaisi olla hieman yhtenäisempi, jos ne menisi tasaisessa linjassa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siis joo, oon huomannut saman itelläni, että välillä mun lukemat blogit vaan äkkiä poistuu mun lukulistalta ilman että oon ite niitä poistanut sieltä ja se kyllä ärsyttää! :/ Useitakin postauksia saattaa mennä kokonaan ohi ennenkuin huomaa mitä on tapahtunut. Ja hei kiitti paljon ihanista sanoista ♥ Pystykuvien kanssa menee tosiaan noin, mutta vaakakuvia oon kyllä yrittänyt saada suunnilleen saman levyisiksi tekstin kanssa, mutta nekin menee välillä jostain syystä vähän eri linjassa :/ Oon yrittäny parikin kertaa katsoa, että onko kuvien koodeissa jotakin vikaa, mutta en oo löytänyt niistä mitään ongelmaa.

      Poista
  7. Todella tärkeitä juttuja oot oppinut! <3 Lähes kaikki oon mäkin oppinut :) Tärkeintä on kyllä se etten vertaa omaa blogiani muihin enkä ota stressiä tästä. Bloggaamisesta menee helposti maku muuten. Tosi kiva postaus! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Niina! ♥ Se on kyllä tosi tärkeää, että oppii olemaan vertaamatta blogiaan muiden omiin, koska jokainen blogi on uniikki itsensä, samalla tavalla kuin me ihmisetkin. Oikeastaan siihenhän se mun ensimmäinen blogi silloin aikanaan kaatuikin, kun pidin itseäni niin huonona ja amatöörinä bloggaajana verrattuna muihin :D

      Poista
  8. Tässä oli kyllä ihan superhyviä pointteja ja oppeja :) Pitäisi kyllä ehdottomasti itsekin muistaa tuo, ettei ota liikaa stressiä blogista - harrastushan tämä kuitenkin on!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! ♥ Niinpä, mä ainakin haluan pitää täällä mun blogissa sellasen kivan rennon meiningin. Mulle blogi on sellainen paikka, jossa saan hetkeksi irtautua arjesta ja josta saan muuta ajateltavaa :)

      Poista
  9. Oon ihan samaa mieltä näistä jutuista! :) Kannattaa tehhä tätä hommaa juuri niinku itse parhaaksi näkkee. Eikä tosiaan kannata vertailla muihin. Ainakin itestä tuntuis, että kiinnostus koko blogimaailmaan loppuisi heti jos kaikki blogit olis samallaisia! Mie oon oppinut sen, että pakottamalla ei saa hyvää postausta aikaan. Jos ei ole fiilistä, sillon kannattaa unohtaa blogi muutamaksi päiväksi ja kokkeilla myöhemmin uudestaan.

    Rakentavasta palautteesta puhheenollen, blogisi tekstiä on vähän hankala lukea kun se on niin tiivis ja pieni. Mutta ei se haittaa niin paljon, että jättäisin lukematta :D

    https://miunmielessa.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä, juuri näin! Blogit on yhtälailla omia yksilöitään, ihan niinkuin me ihmisetkin :) Jos postaa vain sen takia, että on pakko saada jotakin tekstiä ulos, ettei blogi ihan kuole hiljaisuuteen, niin sellaisista postauksista jää paha maku suuhun sekä itse bloggaajalle että myös postauksen lukijoille.

      Jes, kiitos rakentavasta palautteesta! ♥ Katon heti huomenissa mitä voin tehdä tälle asialle :)

      Poista
  10. Hyvä postaus! Samanlaisia juttuja mäkin oon oppinut blogihistoriani aikana. :D

    VastaaPoista