perjantai 24. elokuuta 2018

20 asiaa, jotka oon oppinut 20 vuodessa

Tänään aamulla sitä herättiin taas vuoden vanhempana ja 20 vuotta tosiaan pärähti mittariin. Mun syntymäpäivän kunniaksi ajattelinkin julkaista postauksen, jossa listaan 20 asiaa, jotka oon oppinut näiden 20 elinvuoden aikana. Toivottavasti tykkäätte tästä vähän erilaisesta postauksesta! 😊

1. Ei ole olemassa huonoja tai tyhmiä kysymyksiä
Muistan, kuinka vielä lukion aikanakin mietin pitkään, että kehtaanko mennä kysymään opolta tai joltakin toiselta opettajalta jotakin asiaa, koska pelkäsin että mua pidetään ihan tyhmänä. Viime lukuvuoden aikana opin kuitenkin oikein kunnolla sen, että tyhmiä tai huonoja kysymyksiä ei ole olemassakaan. Aina kannattaa mennä kysymään rohkeasti, oli kyse sitten ihan mistä asiasta tahansa.

2. Omista mielipiteistä kannattaa pitää kiinni
Mulla oli joskus aikakausi, jolloin muutin mielipidettäni muiden mukana. Jossakin vaiheessa kuitenkin tajusin ja ymmärsin, ettei siinä ole mitään järkeä. Omista mielipiteistä kannattaa aina pitää kiinni, vaikka se tarkottaisikin sitä, ettei suurin osa muista ihmisistä olisikaan kanssasi samaa mieltä.

3. Asioilla on aina tapana järjestyä jollakin tavalla
Tämän opin viimeistään viime vuonna, kun olin jo valmistunut siihen, etten tuu saamaan mitään opiskelupaikkaa mistään. Heinäkuun lopussa päätin kuitenkin vähän viime tipassa hakea lastenohjaajaksi ja kappas, viime elokuun puolivälissä löysinkin itseni opiskelemassa tätä alaa.

4. Kaikkea ei aina tarvitse suunnitella tarkkaan etukäteen
Extempore jutuista syntyy useimmiten kaikkein parhaimmat ja hauskimmat muistot. Kuinkahan monta kertaa viime vuonnakin tehtiin täällä opistolla jotakin ihan vain hetken mielijohteesta ja hauskaa oli jokaisella kerralla?

5. Älä jätä mitään huomiselle, minkä voit tehdä jo tänään alta pois
Mulla esimerkiksi työharjoittelupaikkojen kanssa kävi usein viime vuonna niin, että ajattelin ehtiväni myöhemminkin soittaa paikkaan ja en soittanutkaan silloin kun aioin. Sitten lykkäsin sitä soittamista niin pitkälle kuin vain mahdollista. Oonkin todennut, että kaikki asiat kannattaa tehdä heti alta pois, eikä jättää roikkumaan tekemättömiksi, koska sitten ne varsinkin saattavat jäädä tekemättömiksi.
DSC_0929
6. Suihkussa kannattaa käydä aina aamulla, varsinkin jos pesee hiukset
Mun hiukset on sitä laatua, että ne sojottaa aamulla joka suuntaan, jos pesen ne illalla. Siksi menenkin nykyisin aamuisin suihkuun, ettei mun hiukset ole niin mahdottomat. Lisäksi suihkussa käyminen aamulla virkistää mukavasti, varsinkin tällaista aamu-unista ihmistä kuin minä.

7. Kahvin juominen seitsemän jälkeen illalla ei ole viisasta
Ja viisasta se ei ole sen takia, että sitten menettää yöunensa. Tai ei varsinaisesti menetä, mutta ainakin sitä pyörii sängyssä unettomana monta tuntia ennen kuin nukahtaa.

8. Välillä pitää myös uskaltaa sanoa ei
Kaikkeen ei tosiaankaan tarvitse suostua ihan vain sen takia, että pelkää muiden loukkaantuvan tai suuttuvan. Mä oon aina ollut luonteeltani ehkä vähän liiankin kiltti ja sen myös muutama ihminen huomasi muutama vuosi sitten ja käyttivät mun kiltteyttä hyväksi. Onneksi osaan nykyään sanoa myös ei.

9. Asioista kannattaa puhua suoraan, eikä kierrellä tai kaarrella
On niin paljon helpompaa puhua asioista niiden oikealla nimellä ja nimenomaan suoraan sille ihmiselle, ketä asia koskee. Usein kiertely ja kaartelu vain aiheuttaa ylimääräistä ja turhaa draamaa ja sitä haluan karttaa parhaimpani mukaan.

10. Vesi on kaikkein paras janojuoma
Ja sen takia kannankin vesipulloa nykyisin kaikkialle mukanani. En nykyään varmaan pärjäisi ilman tuota mun vesipulloa.
DSC_0932
11. Kirjojen lukeminen on kaikkein paras tapa rentoutua
Edes Netflixin katsominen tai musiikin kuuntelu ei rentouta niin paljoa kuin kirjojen lukeminen. Kun mä luen kirjaa, mä unohdan täysin todellisen maailman ja uppoudun kirjan tarinaan oikein kunnolla. Välillä tuntuu oikeasti siltä, että olisin itse kirjan tapahtumissa mukana, kun keskityn niin syvästi kirjan tapahtumiin.

12. Hymy tarttuu ihmiseltä ihmiselle ja piristää päivää
Mulla ainakin suupielet nousee automaattisesti ylöspäin heti kun näen jonkun hymyilevän mulle ja hymyt toisilta ihmisiltä piristää oikeasti päivää.

13. Festareille ei kannata laittaa balleriinoja jalkaan
Vauhtiajot oli mun ensimmäisiä festareita, missä ikinä kävin ja halusin välttämättä laittaa sinne balleriinat. Noh, olihan ne kivan näköiset jalassa jne, mutta ne aiheutti niin suuret kivut mun jalkoihin, että opin tosiaankin kantapään kautta, että niitä ei kannata festareille laittaa jalkaan.

14. Jos/kun ampiainen pörrää sun ympärillä, sitä ei todellakaan kannata alkaa hätistelemään pois
Ne nimittäin pistää heti. Töissä pari viikkoa sitten ampiainen pisti mua olkapäähän ja ai että se sattu. Mua on mun elämän aikana pistänyt ampiainen vain kaksi kertaa, ja toivon, että niistä ei tarvitse kärsiä enää enempää.

15. Välillä kannattaa mennä myös oman mukavuusalueensa ulkopuolelle
Mä esimerkiksi tiesin viime keväänä valinnaisia tutkinnonosia valitessani, että tukea tarvitsevien lasten ohjaaminen tulee olemaan mulle kaikkein haasteellisinta ja silti valitsin sen itselleni yhdeksi valinnaiseksi tutkinnonosaksi ja nyt syksyllä pääsenkin heti ensimmäisenä suorittamaan juuri tuota tutkinnonosaa. Vähän kyllä jännittää kieltämättä, mutta oon silti tosi luottavaisin mielin.
DSC_0937
16. Asenne ratkaisee, oli kyseessä sitten mikä asia tahansa
Kaikki vaikeatkin asiat tuntuvat paljon helpommilta kun asenne on kohdillaan. Jos ajattelee koko ajan, että "Miten tuun selviämään tästä?" tai "Tästä ei kyllä tule yhtään mitään", niin ei siitä tulekaan. Jos sen sijaan kääntää negatiivisuuden positiivisuudeksi, selviää kyllä mistä tahansa.

17. Aurinkorasvaa kannattaa laittaa myös silloin, vaikka olisikin vähän pilvisempi päivä
Mä nimittäin poltin itseni tässä kesän aikana pilvisenäkin päivänä. Aurinko pääsee kuitenkin aina jonkin verran paistamaan sieltä pilven raosta.

18. Kirjaston kirjat kannattaa aina palauttaa ajoissa
Koska muuten saat sakkomaksun perään. Eihän se sakkomaksu paljoa ole, mutta kyllä se silti pistää ärsyttämään, kun huomaat ensimmäisenä aamulla saaneesi sakkoa kirjastosta myöhässä olevasta kirjasta.

19. Vaikka kuinka turhauttaisi ja tekisi mieli luovuttaa, niin ei kannata
Se fiilis on mitä uskomattomin ja mahtavin silloin kun on saanut jonkin sellaisen asian tehtyä, mitä on stressannut ja pelännyt ikuisuuden.

20. Olet paras juuri omana itsenäsi
Jos muut eivät pysty arvostamaan todellista minääsi, se on heidän menetyksensä, ei sinun. Kaikenlisäksi jonkun roolin esittäminen on paljon raskaampaa kuin rohkeasti omana itsenään oleminen ja eläminen. Miksi siis tuhlata energiaansa roolin vetämiseen?

Jospa mä vaikka tähän loppuun päivittelisin lyhyesti mun kuulumisia. Mulla alkoi maanantaina vihdoin ja viimein koulu (siis kyllä, oon tästä erittäin innoissani, ihan oikeasti!), tosin nyt eilisen ja tämän päivän oon ihan vain kotona, koska meillä on etäpäivät koulusta. Huomenna olisi tarkoitus töiden jälkeen mennä viettämään leffailtaa työkavereiden kanssa ja sunnuntaina olisi tarkoitus suunnata pitkästä aikaa Keskiselle. Tämän päivän mä ajattelin viettää aika rauhallisissa merkeissä, vaikka syntymäpäivä onkin. Millaisia asioita sä oot oppinut sun elämän aikana?

6 kommenttia:

  1. Ihana postaus ja olet niin viisas ja täällä vieläkin opetellaan tuon ei sanan sanomista ja liiallisesta kiltteydestä pois. <3 Hitsi tätä postausta en taida voida toteuttaa, kukaan ei jaksaisi lukea 49 kohtaa. ;)

    Ihanaa viikonloppua Sofia <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kivasta kommentista! :) Kunpa tuosta liiasta kiltteydestä pääsis vaan eroon, mutta koska se on osa luonetta, niin siitä ei ihan noin vain pääsekään eroon. Mä tykkään lukea muista ihmisistä faktoja, joten kyllä tuokin määrä menisi ihan hyvin! :D Kivaa alkanutta viikkoa ♥

      Poista
  2. Kiva postaus tämä :) Voin samastua moneenkin kohtaan.

    Mie oon oppinut kärsivällisyyttä. Vaikka joku unelma tuntuisi mahdottomalta, niin se toteutuu kyllä jos vaan antaa aikaa ja jaksaa olla kärsivällinen! Omista unelmistaan ei piä päästää irti, ja elämässä pittää tehhä asioita jotka kokee itselle tärkeiksi.

    https://terveisineve.blogspot.com/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jes, kiva kuulla, että tykkäsit! :) Tuokin on kyllä ihan totta! Jos joku unelma tuntuu liian suurelta tai vaikeasti saavutettavalta, niin kannattaa edetä sitä kohti pienin askelin. Kiitos paljon kommentista! ♥

      Poista
  3. Todella ihana postaus <3 Ja niin tärkeitä juttuja oot listannut tähän! Parasta on olla omaittensä ja hymyillä vaan :) Niin pääsee elämässä pitkälle!

    VastaaPoista